De mensen die wij spreken, de experts, dié weten vaak ergens heel veel over. Als tekstschrijver mag je dan een beetje ‘snuffelen’ aan die kennis. En zo kun je dus over heel veel onderwerpen een beetje meepraten. Soms best handig. En vooral: heel interessant. Want hoe meer je te weten komt over een bepaald onderwerp, hoe interessanter het vaak wordt. En dan blijkt hoeveel magisch mooie projecten, mensen en ontwikkelingen er zijn.

De afgelopen weken spraken wij veel over food. We zijn namelijk een magazine aan het maken waarbij de reststromen van voedsel een hoofdrol spelen. Van afgedankte tomaten kun je prima een burger maken, van sinaasappelschillen maak je etherische olie of van witlof maak je een kroketje. Inspirerende verhalen die je doen geloven dat het morgen wél beter kan worden.

Roze foodbril
Maar hé, we kijken echt niet alleen door onze roze foodbril. Op het gebied van voedselverspilling is er gewoon keihard werk aan de winkel. Als je weet dat we nog steeds een derde van ons voedsel in de vuilnisbak gooien, dan weet je: dat kan niet goed zijn. En dan te bedenken dat er mensen (veel mensen) op deze wereld zijn die honger lijden. En dat terwijl wij elke dag 800.000 broden weggooien!

Boodschappenbriefje maakt het verschil
Natuurlijk kun je als consument, de grootste voedselverspiller van allemaal, een hoop doen. niet die broden weggooien, maar wentelteefjes maken, om maar iets te noemen. Kliekjes invriezen. En wat nog wel het allerbeste lijkt te werken: mét boodschappenbriefje de winkel betreden. Die boodschappenbriefjes-shoppers gooien namelijk 40 procent minder weg dan de gemiddelde Nederlander.

Mooie initiatieven
En naast alles wat je zelf kunt doen, zijn ook bedrijven en ondernemingen goed bezig. Reststromen worden in beeld gebracht en ergens anders voor gebruikt. Restaurants bieden hun ‘kliekjes’ aan. Er zijn apps om de laatste broden bij de bakker te gaan halen. Er wordt soep gemaakt van gebutste tomaten. En zo gebeurt er nog veel en veel meer.

Food Tech Park Brainport
De moraal van het verhaal: ga met een boodschappenbriefje boodschappen doen. Wil je meer weten, vraag het de expert. In dit geval zou ik bij Food Tech Park Brainport aankloppen.

Pin It on Pinterest

Share This