Kennis delen. Het is belangrijker dan ooit. En makkelijker dan ooit. Menig blogger maakt een eigen E-book, bedrijven maken een online magazine en ZZP’ers sturen een mooie, informatieve nieuwsbrief. Wil je hier zelf mee aan de slag? Hieronder geven wij vijf tips om een prachtig (digitaal) magazine te maken. Doe er je voordeel mee:

Tip 1) Bezint eer ge begint: doel | doelgroep | boodschap
Nee, we gaan nu niet zeggen dat je helemaal niet moet beginnen. Je hebt een goed idee, toffe kennis om te delen, een sprankelend verhaal: delen dus! Maar, denk even over het volgende na: tot wie richt je je (doelgroep), wat is de reden dat je iets wilt delen (doel) en wat moet er van je verhaal blijven hangen (boodschap)?

Tip 2) Maak een moodboard

Oké het fundament is nu duidelijk (doel, doelgroep, boodschap), bouwen. Maar… wat voor huis ga je bouwen? Een flat, een villa, een rijtjeshuis? Wit, blauw, groen? Het oog wil ook wat, toch? Maak een moodboard om vast te stellen welke stijl past bij je doel, doelgroep en boodschap. Neem dit moodboard als uitgangspunt bij het maken van je magazine.

Tip 3) Voor wie schrijf je? IJkpersoon
Een doelgroep is soms erg breed en dan is het best een tikkeltje ingewikkeld om je boodschap daarop aan te passen. Onze tip: kies een ijkpersoon. Een fictieve persoon voor wie je schrijft. Is je lezer een 65-jarige, gepensioneerde leraar, die graag golft? Of een 22-jarige kunstenaar, met een heel arsenaal katten, uit Amsterdam. Maakt nogal een verschil.

Tip 4) Zorg voor een fijn bladritme
Nadat je een serieus en lang artikel hebt gelezen, ben je wel toe aan een paar korte rubrieksteksten en daarna wacht die lekker pittige column… Zorg voor afwisseling: lange en korte verhalen, diverse onderwerpen, ‘zwaar’ en luchtig. Oh ja: prop niet alles vol met tekst en beeld, witruimte zorgt voor rust.

Tip 5) Laat anderen aan het woord
Kijk, we snappen dat jij superveel kennis in huis hebt en minstens net zo veel sterke verhalen te vertellen hebt. Maar hé, laat ook iemand anders aan het woord! Daarmee wordt je boodschap ook alleen maar sterker. Wees geen roepende in de woestijn, maar verzamel een groepje enthousiaste experts om je heen. En teken dat ene mooie verhaal op.

Tja, we kunnen het niet laten, onze tip is natuurlijk ook: maak het jezelf makkelijk en schakel een expert in. Wij denken graag met je mee! Regelmatig schuiven wij aan bij teams die samen een magazine gaan maken. We zetten dan samen de piketpaaltjes uit: wat voor een magazine gaan we maken? Wie spreken we? Vervolgens gaat het team aan de slag en zorgen wij voor de eindredactie, vormgeving en het drukken (zie ook: www.magazinesmaken.nl) . En nog veel vaker maken we zelf een magazine, daar zijn we immers tekstschrijvers voor, maar we vinden het minstens net zo leuk om het schrijfplezier op jou over te brengen.

Dus, doe wat met deze tips (of niet natuurlijk) en schrijf ze!

Pin It on Pinterest

Share This