Teksten. We schrijven ze allemaal. Van een boodschappenbriefje tot notulen en van een e-mail tot een zakelijk verslag. Een recht-toe-recht-aan-briefje is soms meer dan prima. Maar zou het niet leuk zijn als die zakelijke tekst nét wat vlotter leest? 5 tips voor wat meer ‘lucht’ in je tekst.

1)      Actieve zinnen. Vaak omschrijven we de simpelste dingen, best wel heel, uh… ingewikkeld.
Bijvoorbeeld: Ik heb vandaag de hond uitgelaten. Je kunt ook zeggen: Ik liet vandaag de hond uit. Actiever, vlotter, leest fijner.

2)      Je eerste zin is goud waard. Is die eerste zin nou zo belangrijk? Je begint gewoon met je tekst, toch?
Je kop, eerste zin en introductie zijn heel bepalend. Hoe vaak ben je niet afgehaakt na het lezen van een saaie kop?
Houd bij het maken van je kop, eerste zin en introductie rekening met de doelgroep.
Wat wil die doelgroep weten? Waarom is dit interessant?
Ga dus niet uit van de boodschap die je zelf wilt vertellen, maar van wat je doelgroep wil weten.

Een voorbeeld: Bedrijf X komt met de hydraulisch model SX van maaimachine x.
Een kop waar je als liefhebber van tuinieren, áls je tenminste de tijd kunt vinden, niet echt iets mee hebt. Toch?
Drie keer zo snel maaien met nieuwe maaimachine, spreekt je wél aan.
Heb je mooi tijd over om eindelijk aan die moestuin te beginnen.

3)      Voorkom (te veel) vaktaal. Elke beroepsgroep heeft zijn eigen vakjargon.
Of je nu ambtenaar, jurist of tuinman bent. Woorden die je regelmatig gebruikt.
Maar heb je weleens gemerkt dat mensen op feestjes soms vragen wat je precies bedoelt?
Zie je thuis regelmatig opgetrokken wenkbrauwen als je weer zo’n vakterm aanhaalt?
Een goede tip is dus: voorkomen die vaktermen. Tenzij je een tekst schrijft voor vakbroeders.

4)      Werk met alinea’s, tussenkopjes, leuke quotes en sprekende voorbeelden.
Kortom: zorg voor wat ‘lucht’ in je tekst. Wedden dat je lezer doorleest?

5)      Denk goed na over de boodschap en het doel van je tekst. Wát wil je nu eigenlijk zeggen?
Probeer dat in één zin te benoemen. Bijvoorbeeld: Met deze nieuwe maaimachine wordt tuinieren veel eenvoudiger.
Denk ook na over het doel van je tekst. Wil je de lezer informeren? Wil je de lezer overtuigen?
Wil je dat de lezer zo snel mogelijk naar de winkel rent?

Aan de slag!
Krijg je de smaak al te pakken? Hup, aan de slag! Kom je er niet uit? Tja… schrijven is natuurlijk een vak 😉 TextVast verzorgt schrijfcursussen op maat. Van een korte in-company workshop, tot een gezellige teamdag waarin je samen een magazine maakt (www.onsmagazine.com). Heel veel schrijfplezier!

Pin It on Pinterest

Share This