Steeds meer scholen kiezen ervoor om een communicatieadviseur of -medewerker aan te stellen. Een goede ontwikkeling!

De demografische cijfers liegen er niet om. Het percentage jongeren in onze regio daalt de komende jaren flink*. Dat heeft indirect ook invloed op de scholen. Hoewel er nu een schreeuwend tekort is aan onderwijzend personeel, kan dat de komende jaren wel eens gaan veranderen. Het aantal leerlingen neemt af.

En dat gaat gevolgen hebben voor het onderwijs. Minder leerlingen betekent minder personeel. Dus zal er de komende jaren harder ‘getrokken’ worden aan de ‘groep-achters’. Veel scholen bezinnen zich dan ook op hun richting, denk aan: tweetalig onderwijs, onderwijs op maat, technasia. De concurrentie tussen scholen neemt toe. Het is voor scholen steeds belangrijker om een goed verhaal te hebben (en te vertellen!).

Waar je 10 jaar geleden de communicatiemedewerkers met een vergrootglas moest zoeken, hebben nu steeds meer scholen er één: een communicatieadviseur en/of -medewerker. Die kan helpen om te kijken hoe de school zich het beste kan ‘vermarkten’. Dat klinkt misschien erg commercieel en dat is het in zekere zin ook, maar bij scholen moet het altijd draaien om de leerling. Wat is in zijn of haar belang? Wat spreekt die brugpieper in de dop aan?

Je verplaatsen in de doelgroep, dat is belangrijk en soms ook best moeilijk. Wat ook belangrijk is: bij het bepalen van de koers keuzes maken. Alle groep-achters bereiken is misschien niet mogelijk, soms is het beter om juist een bepaalde groep aan te spreken. Zodat die techneut in de dop, creatieveling in spe of enthousiaste teamplayer denkt: dát is echt mijn school.

Als TextVast ondersteunen wij enkele middelbare scholen in de regio, daarnaast geven we enkele basisscholen advies. En zo zijn we erachter gekomen, hoeveel gedreven mensen er in het onderwijs werken. We zien ook hoe soms geweldige pareltjes: topplannen en -initiatieven, niet aan de buitenwereld getoond worden. En dat is ook heel logisch, want communicatie kun je er als onderwijsprofessional echt niet ‘even bij’ doen, het is al dynamisch en druk genoeg. Daarom steken wij een helpende hand toe, zodat die onderwijsfanaten zich kunnen richten op waar ze enorm goed in zijn: het opleiden van onze kinderen.

*Bron: CBS

 

Pin It on Pinterest

Share This