Je leest een krant, hebt een of meerdere abonnementen op een tijdschrift en kijkt ’s avonds het achtuurjournaal. Voor lang niet iedereen is dit de dagelijkse portie media. Jongeren zetten de tv amper nog aan en een krant is iets uit een ver verleden. Ze lezen blogs, bekijken vlogs of bladeren online een interactief magazine door. Een bekende mamablog is mamatothemax.nl. En daar mocht ik afgelopen week een kijkje komen nemen achter de schermen omdat ik ga helpen als eindredacteur. Ik blog al langere tijd voor MAMA tot the Max over het moederschap. 

Perfecte plaatje
Alles voor de beste foto. Bloggers en vloggers zorgen voor het perfecte plaatje. Op Instagram, op Facebook, op hun website. Je droomt weg bij de mooiste beelden. Maar het kost heel wat tijd en moeite om tot dat perfecte plaatje te komen. Zorg maar eens dat je elke dag frisse ideeën hebt, dat je creativiteit blijft stromen en dat het je weer lukt om die perfecte smile tevoorschijn te toveren. De druk is dus best wel hoog.

Social influencer
Omdat de mediawereld is veranderd, is ook de manier van adverteren veranderd. Merken zoeken steeds meer naar ándere manieren om hun klanten te bereiken. Dus niet meer alleen die advertentie in de krant, maar ook online actief zijn. En dan niet alleen zenden vanuit jezelf, maar juist ook via ‘social influencers’. Want dat zijn ze, die bloggers en vloggers. Ze hebben een trouwe schare fans, die zich maar wat graag laten inspireren door hun voorbeeld.

Creatieve campagne
Aan de bloggers en vloggers de taak om te zorgen voor een leuke campagne. En die campagne moet perfect passen bij de uitstraling van je blog. Bij jou dus. Want als er iets belangrijk is voor een blogger of vlogger, dan is het om geloofwaardig te blijven. Je moet geen ‘wandelend reclamebord’ worden. Via mediabureaus worden deals beklonken en daarna is het aan de blogger om te komen met een creatieve oplossing.

Flexibele duizendpoot
En dan vergeten we nog de hoofdtaak: het bloggen zelf. Leuke artikelen plaatsen, interviewtjes afnemen, naar persevents. Een droomjob, toch? Een blogger is eigenlijk een journalist, reclamebureau, fotograaf, cameraman en accountmanager in één. Je moet dus heel flexibel én van alle markten thuis zijn.

Hard werken
Een blogger creëert een eigen droomwereld. Dat doen kinderen al en het is toch fantastisch als je daar als volwassene nog mee door mag gaan? Maar, vergis je niet. Achter de stralende plaatjes en vrolijke filmpjes gaat ook gewoon een hele hoop hard werken schuil.

Van krant naar blog
Ik begon met de krant, het journaal, het tijdschrift. Toen ik begon aan mijn opleiding journalistiek, hadden we het daarover. En over bedrijfsjournalistiek. Internet kwam zijdelings voorbij. Slechts tien jaar verder is de wereld totaal veranderd. Maar één ding is hetzelfde gebleven. Of je nu via internet of een tijdschrift je boodschap vertelt: het draait om een goed verhaal. Volgers blijven een blog alleen volgen, als ze geraakt worden door het verhaal. Als ze iets van zichzelf herkennen. Als ze nieuwe kennis opdoen. Als ze verrast worden. Je verhaal goed overbrengen, een goede invalshoek kiezen, nadenken over wat je brengt…. Dat blijft allemaal overeind. De vorm verandert, de insteek blijft hetzelfde en kwaliteit blijft voorop staan.

Oh ja, mijn laatste blog voor MAMA tot the Max vind je hier.

 

 

 

Pin It on Pinterest

Share This