Voor het blad Goeie Zaken sprak ik met Tijn van Elderen. Deze gedreven ondernemer won de BOV Trofee Eindhoven. Niet voor niets, het is een ondernemer met een visie. Een voorloper op het gebied van duurzaam ondernemen. Zijn inspirerende verhaal lees je hieronder.


 

Tijn van Elderen (Brabantia) wint BOV Trofee Eindhoven

Het leven leuker, mooier en duurzamer maken. Dat is al sinds jaar en dag de visie van Brabantia. Na zijn overgrootvader, opa, vader en achteroom is nu Tijn van Elderen de baas van het Brabantse familiebedrijf. Hij moest Brabantia er na de crisis bovenop helpen. En dat deed Van Elderen met succes. De topman van Brabantia ontving om die reden onlangs de BOV-trofee 2017. ‘Als je aan een wedstrijd meedoet, moet je ook willen winnen.’

Tijn van Elderen is een man met een visie. ‘Ik wil laten zien dat duurzaamheid en een gezonde winst hand-in-hand kunnen gaan. Daarin willen we als bedrijf vooroplopen.’ Het zaadje voor die visie werd jaren geleden al geplant, toen Van Elderen een uitzending van het VPRO-documentaireprogramma Tegenlicht zag over het begrip cradle-to-cradle. Inmiddels is dat zaadje bij Brabantia in vruchtbare grond terecht gekomen. ‘Het is ons uitgangspunt geworden, duurzaamheid zit in ons DNA.’

Terug naar maandagavond 27 maart. Van Elderen ontving uit handen van juryvoorzitter Tiny Sanders de BOV-trofee 2017 voor de Beste Ondernemers Visie. Zijn medefinalisten waren Hans de Gier van SyncForce uit Eindhoven en John van Doormalen van Van Doormalen Retail Groep uit Waalre. ‘Het was een erg leuke, lange avond. En ik moest plassen.’ Tijn van Elderen kijkt met een knipoog terug op de uitreiking van de BOV-trofee. Maar denk niet dat hij het niet serieus neemt. ‘Als je aan een wedstrijd meedoet, moet je ook willen winnen.’ Dus zette hij zijn beste beentje voor tijdens de ‘doorzaagsessies’ met de jury. En met succes. De trofee heeft inmiddels een mooi plekje gekregen op zijn kantoor.

Duurzaamheid in het DNA
Van Elderen is blij dat de visie van zijn bedrijf wordt gewaardeerd. ‘In een tijd waarin klimaatverandering overal ter wereld zichtbaar is, kun je niet achteroverleunen. Ik vind dat je als ondernemer de taak hebt om serieus bezig te zijn met duurzaamheid.’ Die gedachte zit in het DNA van Brabantia, legt Van Elderen uit. ‘Onze fabriek stond in 1919 in Aalst, een klein dorp. Je werd als het ware gedwongen om zorgvuldig met je afval om te gaan. Als je er een rommeltje van maakt, kreeg je dat terug van je omgeving. We hebben als het ware geleerd om rekening te houden met onze omgeving.’

Inmiddels is Brabantia geen uitzondering meer. Toch ziet Van Elderen zich nog steeds als voorloper op het gebied van duurzaamheid. ‘En dan in de breedste zin van het woord. Duurzaamheid is een logisch gegeven binnen ons familiebedrijf, omdat het langetermijndenken in de genen zit. Duurzaamheid is belangrijk voor ons omdat we het bedrijf beter willen maken. Er zit een ontwikkeling in. We zijn er trots op dat we een familiebedrijf zijn, met de langetermijnvisie die daarbij hoort. Wij werken niet voor morgen, maar voor de volgende generatie, ook met het doel om het bedrijf weer mooier over te dragen dan het nu is.’


Duurzame doelstellingen

Van Elderen houdt ervan om zichzelf en zijn medewerkers uit te dagen. Dat uit zich in keiharde doelstellingen voor het bedrijf. ‘Wij hebben onszelf ten doel gesteld om al onze producten van 100 procent  gerecyclede materiaal te maken.’ Bij de onlangs geïntroduceerde pedaalemmer is het gelukt om tot 50 procent te komen. ‘We zijn op de goede weg.’ Nog zo’n doelstelling: werken met 100 procent non-toxic materialen. ‘Lukt al bijna, we zitten op 99 procent.’ En ook de producten van Brabantia zelf moeten recyclebaar zijn, vindt Van Elderen. Inmiddels hebben 300 van de 1.000 Brabantia-producten het cradle-to-cradle certificaat. Tenslotte is er nog de doelstelling om te werken met 100 procent schoon water en voor 100 procent te draaien op hernieuwbare energie. ‘Dat leek mij nog de meest pittige opgave, maar het is al voor 65 procent gelukt. Alleen in China is het lastiger, daar gaan we nu met zonnepanelen werken.’

Maakt die duurzaamheidsstempel het makkelijker om producten te verkopen? Van Elderen is er eerlijk over. ‘Je moet goed kijken naar wat je klant wil en naar je eigen ambities. Heel simpel gezegd: de consument vindt het heel leuk dat wij duurzaam bezig zijn, maar als onze pedaalemmer daardoor fiks duurder wordt, kopen ze toch liever die pedaalemmer van de concurrent.’

Centrum van het universum
Maar de klant weet Brabantia prima te vinden. Want niet alleen op het gebied van duurzaamheid gooit Brabantia hoge ogen, ook als het gaat om design is het een voorloper. De Dutch Design Award die het bedrijf in 2016 won is daarvan een voorbeeld. ‘Wij willen de huiselijke omgeving iets mooier en leuker maken. Bijvoorbeeld met een prullenbak die je niet verstopt, maar in het middelpunt van de keuken durft te zetten. ‘Onze meeste producten zijn in de keuken te vinden: het centrum van het universum. Dáár gebeurt het. Je eet samen, je praat samen, je ontmoet vrienden. Wij vinden het bij Brabantia belangrijk dat de producten die je daar vindt, iets doen met de ruimte. Zo werken wij nu met coatings die haast aaibaar zijn. Denk aan een zachtroze afvalemmer. Daarbij verliezen we de kwaliteit én functionaliteit niet uit het oog. Want ook daarom kiezen mensen in Nederland en ver daarbuiten voor onze producten.’

Ook in tijden van crisis lukte het Van Elderen om vast te houden aan zijn visie. De waan van de dag gooide geen roet in het eten. Hoe komt dat? ‘Als manager moet je de tijd nemen om te kijken waar je mee bezig bent. Soms zijn dingen heel simpel. Wil je als bedrijf iets bijdragen? Kijk dan hoe je iets kunt bijdragen en dóe het.’

Onze mensen maken het verschil
Als Tijn van Elderen ergens voor gaat, gaat hij er ook echt voor. Maar ‘Uiteindelijk zijn het de mensen in je bedrijf die het verschil maken. Je moet ze koesteren en perspectief bieden. Daar zit ontzettend veel potentieel. Die stip aan de horizon bieden is dan ook heel belangrijk.’

Pin It on Pinterest

Share This