Regelmatig delen we op onze blog de artikelen die we schrijven. Omdat we er een beetje trots op zijn, omdat het leuke verhalen zijn, gewoon… omdat het kan. Zelf vonden we het heel leuk om eens in de wereld van eSports te duiken. En die wereld is groter, dan je misschien denkt. Je leest er hieronder alles over. Koen schreef dit artikel in opdracht van PSV. We zijn benieuwd hoe jij over eSports denkt!

 


 

PSV eSports als business opportunity

Tekst: Koen Chatrou

Als er één bedrijfstak is die goed is in het binden van ambassadeurs, dan is het voetbal. Bij PSV hebben ze fan engagement tot kunst verheven. De afdeling Marketing & Media is continu bezig om te kijken hoe zij fans nóg beter aan de club kunnen binden. Met PSV eSports is er nu de mogelijkheid om ook de lastige doelgroep 16 tot 25-jarigen te bereiken. Mede om die reden zijn energiedirect.nl en 100%voetbal onlangs aangehaakt als partner. Een interview met Jeroen Kroese (100%voetbal), Jorrit Pijlman (energiedirect.nl) en Guus Pennings (PSV) over de business opportunities van eSports.

De plek van ontvangst is de onlangs geopende PSV eSports Room in het Philips Stadion, het domein van Romal Abdi en Ali Riza Aygün, de twee eSporters van PSV. Vanuit de rood witte Business Room bereiden de eSporters van PSV zich voor op hun wedstrijden in de eDivisie, spelen ze Weekend League en zetten ze regelmatig een livestream op voor de fans.


Kroese, Pijlman en Pennings nemen plaats op het podium van de mainstage, recht voor het megascherm van 84 inch. Guus Pennings, Manager Marketing & Media van PSV, trapt af: ‘Gamen is al jarenlang een van de populairste hobby’s onder jongeren tussen de 16 en 25 jaar. Vijftig procent van hen gamet minimaal een keer per week.’ Het is juist deze doelgroep die voor de voetbalclub moeilijk te bereiken is. ‘Na jarenlang in een PSV-pyjama onder een PSV-dekbed te hebben geslapen in een slaapkamer met PSV-behang, verschuift de interesse naar studeren, stappen en shoppen. We willen deze doelgroep echter niet uit het oog verliezen, we zien ze graag terug in het stadion. Nu of anders over een aantal jaar. Bijvoorbeeld met hun eigen kinderen.’

Aansluiten bij belevingswereld

De voetbalclub is eind 2015 op zoek gegaan naar een manier om dichter bij de belevingswereld van de jongeren te komen. Dat heeft er uiteindelijk toe geleid dat PSV begin 2016 als eerste eredivisieclub eSports omarmde. ‘De game FIFA is heel populair onder jongeren. Daar komt bij dat dit voetbalspel dicht bij onze core business ligt, voetballen. Dat maakt het integreren makkelijker.’ Begin februari maakte de buitenwereld kennis met deze nieuwe loot aan de stam van PSV: toen presenteerde de club Romal Abdi als eerste eSporter.

Wat dus twee jaar geleden begon als een manier om het fan engagement te verhogen onder de doelgroep 16 tot 25-jarigen, groeide al snel uit tot een nieuwe business opportunity voor PSV. ‘We hadden niet kunnen voorzien dat de populariteit voor deze – voor ons – nieuwe tak van sport zo immens was’, geeft Pennings toe. Het duurde dan ook niet lang voordat ook andere Nederlandse voetbalclubs aanhaakten. Inmiddels zijn we een jaar verder en heeft Nederland een officiële eDivisie. Alle clubs uit de Eredivisie hebben een eSporter onder contract. Bij PSV zijn dat er inmiddels twee. Begin september werd Ali Riza Aygün toegevoegde aan de selectie. ‘Romal en Ali zijn razend populair onder jongeren’, stelt Pennings. ‘Ze gaan dagelijks op de foto met fans en delen handtekeningen uit, net als onze spelers op het veld.’ Dat de jongens zo bekend zijn, is wel te verklaren. Zo telt het Instagram-account van PSV eSports inmiddels meer dan 11.000 volgers. ‘En dat in een paar weken tijd’, vertelt Pennings enthousiast. ‘De e-wedstrijden worden op dit moment zelfs beter bekeken dan de samenvattingen van het eerste elftal van PSV op YouTube.’

energiedirect.nl en 100%voetbal
Dat hoge bereik levert ook zakelijk gezien kansen op. En net alleen voor PSV, maar zeker ook voor bedrijven die op zoek zijn naar een podium om hun merk te laden. Inmiddels heeft PSV eSports twee partners aan zich weten te binden. De eerste is geen onbekende voor de eredivisieclub: hoofdsponsor energiedirect.nl. De tweede is 100%voetbal, een bedrijf dat bewust koos voor PSV eSports als podium. ‘Gaming sluit aan bij de belevingswereld van onze klanten. Dat zijn namelijk voornamelijk jongeren’, legt Jeroen Kroese, mede-eigenaar van 100%voetbal uit. Het bedrijf, dat 23 fysieke winkels heeft waar vanuit het voetbalgerelateerde zaken verkoopt (van schoenen tot scheenbeschermers), opent in januari een shop in het Philips Stadion. ‘We gaan er onder andere shirts van de grote, internationale voetbalclubs verkopen.’

Energiedirect.nl haakt aan omdat het bedrijf graag de jongere doelgroep beter wil bereiken. Jorrit Pijlman: ‘Als je voor het eerst op jezelf gaat wonen, moet je ook voor het eerst een energieleverancier kiezen. Wij willen dat op dat moment onze naam in de hoofden van deze doelgroep oppopt. Het eSports-platform van PSV is voor ons dan ook heel interessant.’

De twee partners willen de komende tijd hun sponsorschap gaan activeren. Daarin trekken de bedrijven actief op met PSV. Pijlman: ‘We hebben in de anderhalf jaar dat we partner zijn van PSV al een aantal mooie activaties ontwikkeld. De mooiste is wat mij betreft ‘Voor één dag de baas van het veld’. De achtjarige Floor uit Nuenen won de prijsvraag met haar idee om het veld in het Phillips Stadion voor een dagje te gebruiken voor een dansworkshop. En dat heeft ze geweten! Er stonden uiteindelijk honderden dansers op het heilige gras. Fantastisch!’ Volgens Pennings is de samenwerking tussen energiedirect.nl en PSV een perfect vorbeeld van de nieuwe manier van (sport)sponsoring. ‘Het draait niet alleen om je naam op een shirt of de boardings in ruil voor geld. Je moet je merk laden. Dat doet energiedirect.nl heel goed.’

 

Eerste resultaten
Hoe de twee partners hun merken willen activeren via PSV eSports, moet de komende tijd gaan blijken. Maar de eerste stappen zijn inmiddels gezet. Zo daagde energiedirect.nl onlangs de drie andere eredivisieclubs met een energieleverancier als shirtsponsor uit voor de Energy Battle. Pijlman: ‘De challenge is inmiddels geaccepteerd. In de winterstop gaan we zien welke energieleverancier als eerste de Energy Battle beker gaat winnen.’ Ook 100%voetbal heeft de eerste activatie achter de rug. Het officieuze NK FIFA18 werd namelijk in alle winkels én in de fonkelnieuwe eSportsroom van PSV gehouden (voorrondes in de winkels en de landelijke finale in de e-sportsroom). ‘Er hebben bijna 500 mensen meegedaan, geweldig! We willen vaker wedstrijden gaan houden via onze winkels’, vertelt Kroese. Het drietal vindt het mooi om gezamenlijk te pionieren. ‘Ik verwacht dat de interesse voor eSports de komende jaren alleen maar zal toenemen. Daar kunnen we samen van profiteren’, aldus Pennings.

De Manager Marketing & Media van PSV is blij dat de club via eSports de jonge doelgroep beter weet te bereiken. ‘Maar inmiddels hebben we geleerd dat er ook zakelijk gezien kansen liggen. De komende jaren gaan we samen ontdekken hoe we daar verder inhoud aan gaan geven.’ De drie heren sluiten het gesprek, heel toepasselijk, af met een spelletje FIFA. Wie er gewonnen heeft? Pennings lachend: ‘Dat houden we maar voor onszelf.’


[kader] PSV eSports Room
De PSV eSports Room, gelegen in de noordoostzijde van het stadion, telt 5 schermen met maximaal 20 gameplaatsen, allemaal voorzien van speciale stoelen en tv-schermen. De ruimte is uitgerust met moderne technologie die geschikt is voor het opnemen en live-streamen van content voor de kanalen van PSV eSports. Daarnaast kunnen er offline toernooien tot 32 deelnemers gespeeld worden. De ruimte kan doordeweeks, in het weekend en op wedstrijddagen worden ingezet. Geïnteresseerden kunnen de eSports Room ook commercieel gebruiken, onder meer voor toernooien en clinics.
[kader] energiedirect.nl

Energiedirect.nl is sinds 1 juli 2016 de hoofdsponsor van PSV. In november lanceerde de online energieleverancier speciaal voor de fans PSV Energie. Dit product is ontwikkeld door en voor PSV-supporters. Met scherpe tarieven en boordevol exclusieve PSV extra’s. Met Business Clubleden gaat energiedirect.nl de weddenschap aan dat ze goedkoper energie kunnen leveren dan de huidige leverancier. Meer informatie vind je op energiedirect.nl/weddendat.

 

[kader] 100%voetbal

100%voetbal is een franchiseketen die gespecialiseerd is in voetbalartikelen. De 23 speciaalzaken zijn te vinden door heel Nederland. Wie een winkel van 100%voetbal binnenstapt, wordt ondergedompeld in een voetbalsfeer. En niet alleen door de overzichtelijk geëtaleerde voetbalproducten. Alles in de speciaalzaken straalt voetbal uit. Van knisperend gras onder je voeten tot grote Tv-schermen waarop staaltjes topvoetbal worden vertoond. De winkel in het Philips Stadion opent begin 2018 zijn deuren.

 

 

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Pin It on Pinterest

Share This