‘Je moet een beetje geluk hebben in het leven.’ Met die ene zin en een handveeg, werd de stapel sollicitatiebrieven gehalveerd. De brieven die op de grond lagen, werden nooit gelezen. Dit verhaal vertelde mijn docent van de Hogeschool voor Journalistiek. Het was de tijd waarin sollicitatiecommissies konden zwemmen in de brieven. 

Hoe vind je medewerkers?
Flash forward. Er zijn beroepen waar het aanbod nog altijd groter is dan de vraag. Maar over het algemeen zijn werkgevers (in spe) in hun nopjes met een handje vol sollicitanten. De rollen zijn omgedraaid.

Je bedrijf op de kaart zetten met arbeidsmarktcommunicatie

Dat heeft invloed op je arbeidsmarktcommunicatie. Je hoeft sollicitanten niet meer, bij wijze van spreken, van je af te slaan. Nee, je moet je werknemers to be lokken, verleiden. Een mooi salarisstrookje is al lang niet meer het belangrijkste bindmiddel. Sollicitanten zijn op zoek naar uitdaging, erkenning, ontwikkelingsmogelijkheden en de leukste bedrijfsborrels.

Wanneer zet je arbeidsmarktcommunicatie in?

Als je pas laat zien waar je als bedrijf voor staat als die vacature open staat, ben je te laat. Arbeidsmarktcommunicatie zet je het hele jaar in. Natuurlijk moet en mag je zelf roepen hoe geweldig je bedrijf is, maar nog liever laat je andere mensen dat vertellen. Begin bijvoorbeeld een blogrubriek waarin medewerkers over hun werkzaamheden vertellen, geef op je socials een kijkje achter de schermen en deel gratis je kennis via whitepapers.

Sympathie & sollicitanten

Zo toon je het hele jaar waar je voor staat en niet alleen op het moment dat je iets vraagt van die overvolle arbeidsmarkt. Dat zorgt niet alleen voor een portie sympathie, maar ook voor een beter gevulde inbox als je een vacature uitzet.

TextVast denkt met je mee over arbeidsmarktcommunicatie

Benieuwd wat jij kunt doen om je bedrijf in the spotlights te zetten? TextVast denkt tijdens een vrijblijvend gesprek graag met je mee over jouw arbeidsmarktcommunicatie.

Pin It on Pinterest

Share This