Wist je dat de tekstschrijvers van TextVast bijna allemaal journalistiek hebben gestudeerd? Ha, toeval denk je? Zeker niet! We profiteren namelijk elke werkdag van onze journalistieke bril. Met deze vijf tips kan jij dat ook!

1. Giet je boodschap in een verhaal

Journalisten zijn meesters in het vertellen van verhalen. Zo boeien ze hun doelgroep en houden ze de aandacht lang vast. Precies wat jij ook wil in je communicatie! Als je jouw boodschap in een verhaalvorm giet, maak je die niet alleen toegankelijker, maar werk je ook aan een emotionele klik met je doelgroep.

2. Kom snel tot de kern

Net zoals een krantenkop de essentie van een artikel samenvat, moet jouw boodschap ook in no time duidelijk zijn. Een journalistieke bril helpt je om overbodige details te skippen in je tekst en om te concentreren op dat wat écht belangrijk is. Kill your darlings, noemen we dat.

3. Durf te vragen

Wil je door middel van een interview informatie ophalen voor een artikel? Ben dan niet te voorzichtig. Is een antwoord te vaag? Vraag het dan nóg een keer, maar op een iets andere manier. Wedden dat je een ander antwoord krijgt? En durf stiltes te laten vallen. Zeker weten dat de geïnterviewde met nog meer op de proppen komt.

4. Speel in op de actualiteit

Zonder nieuwsaanleiding is een boodschap minder sterk. Jouw doelgroep denkt zelfs (onbewust): waarom moet ik dit nú weten? Journalisten weten dat maar al te goed. Timing en relevantie is alles. Zoek daarom altijd naar ‘nieuwshaakjes’ die passen bij je boodschap.

5. Geen onzin verkondigen

Journalisten baseren hun verhalen op grondig onderzoek en feitelijke informatie. Ook in jouw communicatie wil je professioneel en betrouwbaar overkomen. Noem je bijvoorbeeld cijfers, namen en functies in je tekst? Factcheck ze dan even.

 

Kun jij onze journalistieke bril wel gebruiken in jouw communicatie?

We combineren onze journalistieke vaardigheden met een creatieve bril en goed projectmanagement. Benieuwd hoe we jou kunnen helpen? Neem contact op!

Pin It on Pinterest

Share This