Een kookboek maken. Het klinkt als iets voor foodies, maar het werkt verrassend goed als communicatiemiddel. Voor intern én extern. Voor Senzer, Bam Infra Regionaal Zuid en Bibliotheek Eindhoven maakten we eerder smaakvolle boeken of droegen we eraan bij. En steeds zagen we hetzelfde effect: verbinding, plezier en verhalen die blijven hangen. In dit blog ontdek je waarom een kookboek zo krachtig werkt en hoe wij het hele proces voor je uit handen nemen.
Waarom een kookboek zoveel impact heeft
Een kookboek is een mooie binnenkomer. Bijna iedereen heeft er wel een paar in huis, en het voelt als een cadeautje om er een te krijgen. Bovendien laat een kookboek zich perfect combineren met persoonlijke verhalen en anekdotes. Dat geeft nét dat snufje extra. Want hoe persoonlijk zijn smaken, tradities en familierecepten eigenlijk niet? Juist dat maakt een kookboek een prachtige manier om mensen én culturen met elkaar te verbinden.

Kookboek maken
Interne communicatie: smaakvolle verbinding
Wil je medewerkers dichter bij elkaar brengen? Dan is dit een originele en effectieve keuze. Vraag collega’s naar hun favoriete gerecht, het verhaal erachter of een herinnering die aan dat recept vastzit. Zodra mensen hun eigen smaken delen, ontstaat er vanzelf herkenning, gesprek én verbinding. Ga je daarna ook nog samen koken? Dan groeit die betrokkenheid helemaal razendsnel. Een kookboek wordt zo een tastbare herinnering aan samenwerking.
Externe communicatie: klantbinding en klantcontact
Richting klanten werkt een kookboek net zo goed. Het is vriendelijk, opvallend en voelt persoonlijk. Een kookboek vol recepten en verhalen van medewerkers, klanten of bewoners is een ludieke en laagdrempelige manier om relaties te versterken.
Tip: vraag een paar vaste klanten om hun favoriete recept te delen. Het geeft je kookboek niet alleen meer variatie, maar ook een mooie wederkerigheid. Mensen vinden het leuk om bij te dragen.
Zo maken wij jouw kookboek bij TextVast
Een kookboek maken lijkt misschien een grote klus, maar wij nemen alles voor je uit handen. We starten met het creatieve concept: veel of weinig tekst, interviews of niet, welke sfeer, welke vorm en welk beeldgebruik past bij jouw organisatie? Daarna verzamelen we recepten, schrijven we alle teksten, verzorgen we de fotografie, doen we interviews en ontwerpen we het complete boek. Jij levert de ingrediënten, wij maken er een smaakvol kookboek van dat perfect past bij jouw identiteit. Jij hoeft alleen de gedrukte exemplaren in ontvangst te nemen.

Kookboek in de maak
Psst… nog aan het garen
“Zullen we eens een kookboek maken?” Die ene zin zorgde voor een heerlijke uitdaging. In één dag stond het hele team in volle actie. Lara bleek een foodfotograaf in de dop, Liza bedacht een creatief concept waar je trek van krijgt en Djaydee zorgde ervoor dat iedereen in beweging kwam. Ons eigenkookboek is nog aan het garen… binnenkort delen we meer!
Ook zin om met jouw ingrediënten aan de slag te gaan?
Een kookboek dat verbindt, inspireert en jouw organisatie nét dat beetje extra geeft? Wij denken graag met je mee. Neem contact op voor een smaakvolle brainstormsessie.
