Klantcase Brainport: internationalisering van het onderwijs in 16 verhalen

In de klaslokalen en kinderopvanglocaties in de Brainportregio zitten steeds meer internationale kinderen. Dat biedt kansen, maar vraagt ook iets van pedagogisch medewerkers, leerkrachten, bestuurders en beleidsmakers. Hun ervaringen staan centraal in een verhalenreeks over internationalisering van het onderwijs, die we voor Brainport Development maakte. Mieke Zijlstra en Annemieke Hoefakker van Brainport vertellen over de samenwerking.

Waarmee heeft TextVast jullie geholpen?
‘Bij het optekenen van de verhalen achter de regionale agenda ‘Onderwijsopgave Internationalisering van de Brainportregio’. Dit is een abstract document. Maar wat betekent internationalisering van het onderwijs nou in de praktijk? Die verhalen haalde TextVast op door professionals uit het onderwijs en de kinderopvang en regionale bestuurders te interviewen. In totaal gaat het om 16 verhalen voor de website van Brainport, zoals het verhaal van Gaby en Monique die werkzaam zijn in het voortgezet onderwijs. De verhalen bundelden we vervolgens in een boekje. TextVast regelde daarvoor ook de vormgeving en fotografie.’

Gaby en Monique 

Waarom koos je voor TextVast?
‘We hebben een langlopende samenwerking. Bij TextVast werken schrijvers met ieder hun eigen expertise en stijl. In dit geval was er een goede match met Eveline, omdat haar schrijfstijl ons aanspreekt en ze een onderwijsachtergrond heeft. Haar kennis van het onderwijs kwam bij deze verhalenreeks goed van pas, echt heel waardevol.’

Hoe blik je terug op de samenwerking?
‘Die verliep heel soepel. In het begin hebben we samen met TextVast het idee, de doelstelling en de kaders goed doorgesproken. Daarna ging het redelijk vanzelf. De communicatie was super prettig. We kregen de artikelen te lezen en konden feedback geven (dit was vaak niet zoveel). Als wij weer nieuwe interviewkandidaten hadden, werden de afspraken snel ingepland.’

Heeft de reeks opgeleverd wat je vooraf voor ogen had?
‘De verhalen zijn geplaatst op de Brainport-website, gepost op LinkedIn en gebundeld in een boekje. Dat leverde een goed bereik op. Het is dus een mooie manier geweest om het verhaal van de regionale agenda verder te delen. De reacties zijn heel positief: de geïnterviewde personen lieten regelmatig weten dat zij echt blij zijn met het resultaat.’

Pin It on Pinterest

Share This