5 tips voor SEO-proof teksten
Als ondernemer, of je nu een beginner of routinier bent, ontkom je er niet aan: goede webteksten. En hoewel het schrijven van een tekst soms al moeilijk genoeg is, is een lekker leesbaar verhaal alleen niet meer voldoende. Om meer bezoekers naar je website te trekken, moet je website SEO-proof zijn. Dat betekent dat je teksten moet schrijven die gemakkelijk gevonden worden door zoekmachines. Maar hoe doe je dat eigenlijk? Wij geven je 5 tips.
1. Schrijf voor je klant, niet voor zoekmachines
‘Huh, maar ik wil toch juist gevonden worden door Google?!’ Dat klopt, maar zoekmachines worden steeds slimmer. Als jij als schoenenverkoper 4 of 5 keer het woord ‘herenschoen’ in één alinea stopt, heeft een zoekmachine al snel door dat je dat je bovenaan de zoekresultaten wilt staan. Het resultaat? Een lagere ranking. Onderschat daarnaast jouw ideale klant niet. Hij of zij is op zoek naar relevante informatie, niet naar een tekst dat vol staat met herhaling. Houd bij het schrijven van een SEO-tekst dus altijd jouw klant in gedachten en zorg voor de juiste balans tussen het zoekwoord en de leesbaarheid van de tekst.
2. Doe een zoekwoordenonderzoek
Als je begint met een SEO-tekst is het natuurlijk van belang om te weten welke zoekwoorden je moet gebruiken. Om erachter te komen op welke woorden en begrippen jouw klanten het meest zoeken, voer je een zoekwoordenonderzoek uit. Dit kun je zelf doen door jouw onderwerp in te voeren in Google, maar je kunt ook een uitgebreid onderzoek laten uitvoeren door een marketingbureau. Verwerk de zoekwoorden vervolgens strategisch in je tekst.
3. Leer van je concurrenten
Uit onderzoek is gebleken dat mensen in hun internetzoektocht vaak niet verder kijken dan de eerste vier of vijf zoekresultaten. Zorg daarom dat je bij dit selecte gezelschap hoort. Hoe? Door je concurrentie nauw onder de loep te nemen. Goed voorbeeld doet immers volgen. Bekijk de teksten van de top vijf websites in Google. Welke zoekwoorden gebruiken zij en hoe? Wat zijn de onderwerpen en hoe zijn de teksten opgebouwd? Van je concurrentie valt veel te leren.
4. Maak gebruik van links
Maak in je tekst gebruik van interne en externe links. Dit kunnen links zijn naar andere pagina’s van je website of naar andere websites. Zo laat je zien dat je tekst belangrijk is en kan deze beter gevonden worden. Gebruik als het kan zoekwoorden in je links.
5. Zorg ook voor beeldmateriaal
Stiekem weten we het al heel lang: een beeld zegt meer dan duizend woorden. Ook als het om je SEO-tekst gaat. Met de juiste bestandsnaam en alt-tekst bij een foto begrijpen zoekmachines beter waar je tekst over gaat. Bijkomend voordeel: de tekst wordt voor de bezoeker een stuk aantrekkelijker om te lezen.
Wil je meer tips over SEO-teksten of zoek je iemand die kan helpen met goede vindbare teksten? TextVast helpt je graag!