‘Ik wil graag beter gevonden worden met mijn bedrijf.’ ‘Onze organisatie wil meer in the picture staan.’ ‘We willen graag beter zichtbaar zijn.’ Dit horen we bij TextVast regelmatig. En dat kan, zeker. Maar er is (helaas) geen quick fix. ‘Even’ een nieuw logo, een persbericht naar de krant sturen, een blogpost plaatsen of een social media-bericht de wereld in sturen. Het is allemaal goed voor een ‘shotje’ zichtbaarheid. Maar als het daarbij blijft, word je nog niet beter gevonden of meer zichtbaar. Hoe zorg je dan wel voor meer zichtbaarheid?  

Beter zichtbaar worden kost tijd

Het is misschien niet het antwoord dat je het meest aanspreekt, maar beter zichtbaar worden kost tijd. Het zou mooi zijn als je binnen een dag supergoed vindbaar wordt, maar dat is dus niet zo. Het kost bloed, zweet en tranen… Nou ja, dat niet per se. Maar wel tijd. Die tijd gaat zitten in een goede planning maken, veel content creëren (en plaatsen), reageren en ook offline impact maken. Ga dus niet voor de sprint, maar voor de marathon.


Voor je begint: waarom wil je beter gevonden worden?

Voordat je start met fanatiek posten, een nieuw logo onthult of een magazine maakt, is het goed om even na te denken bij je doel, doelgroep en boodschap. Door wie wil je gevonden worden? Als je bijvoorbeeld bijles geeft aan middelbare scholieren, dan heeft het niet zo veel zin als jouw kersverse nieuwsbrief vooral in de mailbox van kinderloze mannen van middelbare leeftijd belandt. Bovendien moet je je tone of voice aanpassen aan de lezer én met voorbeelden komen die raken. Denk na over wie je doelgroep is en vooral waar je doelgroep mee struggelt. Kun jij ze helpen om een probleem op te lossen? Zoom daar dan op in en niet op je product. Scholieren zijn niet meteen geïnteresseerd in bijles wiskunde. Maar als je ze garandeert dat ze hogere punten halen, ze gewoon thuis les kunnen krijgen én ze door deelname kunnen sparen voor leuke extra’s, vinden ze het misschien toch zo gek  nog niet om bijles te boeken. Want blijven zitten, is ook geen feestje.

 

Schiet niet met hagel, maar maak een contentplanning

Ga niet lukraak dingen plaatsen, maar plan het van tevoren. En nee, dat gaat niet ten koste van de flexibiliteit. Je kunt nog altijd last minute die ene leuke foto plaatsen of die quote die nu helemaal op zijn plek is. Maar zonder contentplanning is samenhang vaak ver te zoeken. De ene week post je drie keer, om daarna een maand lang ‘onzichtbaar’ te zijn. Dat werkt niet. Bovendien maak je het jezelf met een planning gemakkelijk. Zorg dat je een paar leuke rubrieken bedenkt die je op meerdere manieren in kunt zetten: op social media, je blog, in je (interne of externe) nieuwsbrief, noem maar op.

 

Kijk verder dan alleen social media (of online zichtbaarheid)

Bij zichtbaarheid denk je al snel aan SEO-teksten, social media-posts of nieuwsbrieven. Stuk voor stuk prima hulpmiddelen om je zichtbaarheid te vergroten. Maar vergeet de kracht van offline communiceren niet. We worden heel de dag overspoeld met online content, maar hoe vaak vind je nu een echt mooi gemaakt magazine in je bus? En heel leuk als je online een flitsende indruk maakt, maar als je klanten vervolgens in een ‘doodse’ winkel komen met een ongeïnteresseerde winkelmedewerker, gaat er iets mis. Kijk dus verder dan de gebaande paden (dan val je juist op).

 

Roep de hulp van profs in om beter zichtbaar te worden

Denk je: klinkt goed, maar dat kost ongelofelijk veel tijd. Tijd die ik liever steek in… goed onderwijs verzorgen, klanten helpen of nieuwe producten ontwikkelen (om maar iets te noemen)? Snappen we! Beter gevonden worden kost tijd en dan hebben we het nog niet eens over expertise en creativiteit gehad. Hulp van een prof inroepen, loont dus altijd. Wij denken tijdens een vrijblijvend kennismakingsgesprek graag met je mee. Meer weten? Neem dan contact met ons op.

Archieven

Pin It on Pinterest

Share This