Die buurvrouw die de leukste webshop-klanten scoort via haar Instagram-pagina. Die inspirerende accountant die iedereen aan het denken zet door casussen te delen uit jouw vakgebied. Die leuke sportcoördinator die elke week de beste sporttips deelt (en die worden eindeloos gedeeld). Zichtbaarheid is eigenlijk in elk vakgebied belangrijker dan ooit. Laten zien wie je bent en deel je kennis! Als mensen je (online) eenmaal weten te vinden en je vertrouwen, dan komen die nieuwe klanten en opdrachten vanzelf. Een eenvoudige manier om online zichtbaar te zijn en je kennis te delen, is door te bloggen. Wedden dat je na een tijdje hoort: ben jij niet diegene die…

 

Hoe vaak moet ik bloggen?

Je moet niks, maar een keer per jaar een blogje de lucht in gooien, zal je niet heel zichtbaar maken. Aan de andere kant leggen we de lat soms wel erg hoog, waardoor je na een paar blogjes geen inspiratie meer hebt en de kijker snel afhaakt. Begin eens met een blog per maand en plaats tussendoor wat leuke feitjes, weetjes en foto’s.

Hoe kom ik aan bloginspiratie?

Allemaal leuk en aardig: maar hoe zorg je nou voor die leuke invalshoek? Nou, waarschijnlijk kun je stiekem best veel onderwerpen bedenken. Haak bijvoorbeeld aan op actuele onderwerpen. Blader de krant (al dan niet online) door en kijk waar jij meer over kunt vertellen. Bedenk ook over welk onderwerp jij vijf leuke tips kunt geven. Heb je personal story’s om te vertellen? Voorbeeld cases? Kun je een klant aan het woord laten? Ook kun je een blogrubriek beginnen waarin je inspirerende personen interviewt of inzoomt op bepaalde onderwerpen en thema’s. Bijvoorbeeld: ben je coach? Breng dan mede-coaches in beeld die over hun manier van coachen vertellen. Of laat coachees aan het woord die vertellen over de vooruitgang die ze hebben geboekt.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn blog gevonden wordt?

Een tekst die de lezer prikkelt, is al het halve werk. Je kunt nog een stap verder zetten, door te gaan kijken welke zoektermen binnen jouw vakgebied veel gezocht worden en je teksten SEO-proof maken.

Hoe zorg ik dat mijn doelgroep mijn blog leest?

Denk na over wat er bij jouw doelgroep speelt en pas jouw blogs, voorbeelden, interviews en verhalen daarop aan. Is je doelgroep ‘jongeren’ en wil je hen meer leren over gezond eten? Ga dan kijken wat ze lezen, kijken en doen en probeer daar op aan te haken. Probeer ook de ‘taal’ van je doelgroep te spreken. Gebruik je u of jij? Maak je een grapje in je tekst of bewust niet? Mag het een tikkeltje brutaal zijn? Of liever niet?

Van twijfelen naar doen: start nu je blog

Dus denk je zo vaak: ik moet meer met social media? Ik moet meer met mijn website? Ik moet mijn kennis delen? Gooi die twijfel overboord en start met bloggen! Het hoeft niet meteen perfect, beginnen is het halve werk.

Schakel een copywriter in om te bloggen

Zelf genoeg ideeën, maar geen tijd en niet de pen om het op papier te krijgen? TextVast helpt je graag als ghost-blogger. Dat doen we al voor verschillende bedrijven en organisaties. Wil je meerdere blogs afnemen (bijvoorbeeld een of twee blogs per maand), dan maken we een pakketprijs voor je. Zo weet jij precies wat je kunt verwachten.

Pin It on Pinterest

Share This