Klantcase: onboardingsapp voor eerstejaars van ROC Ter AA

 

Een onboardingsapp realiseren voor studenten zodat ze zich op hun allereerste schooldag al thuis voelen. ROC Ter AA deed het. Voor het maken van de content werd de hulp van TextVast ingeschakeld. We blikken samen met Marlies Strik terug op deze samenwerking.

Hoe kwamen jullie op het idee voor een onboardingsapp?

‘Die onboardingsapp is gebouwd voor HR-doeleinden. Ik zag ’m voor het eerst bij een bekende van me. Iemand die nog moest starten bij haar nieuwe werkgever. Ik was meteen enthousiast. Toen we met het team van ROC Ter AA nadachten over een goed middel voor het bereiken van onze toekomstige eerstejaarsstudenten, popte die weer op. We zijn op zoek gegaan naar de aanbieder en zo geschiedde.’

TextVast heeft de content voor de app voor onboarding gemaakt. Hoe kwam je bij ons terecht?

‘Ik heb TextVast jaren geleden leren kennen bij een vorige werkgever en ik heb later ook nog eens samen met Romy aan een opdracht gewerkt. Toen ik drie jaar geleden bij ROC Ter AA aan de slag ging, zag ik voor verschillende opdrachten een goede match met TextVast, dus heb ik weer de telefoon gepakt.’

Wat heeft TextVast gedaan voor deze onboardingsapp?

‘De app vertelt een verhaal aan de hand van allerlei leuke korte berichten. Een quiz bijvoorbeeld, een kort filmpje en dan weer een interview. Al die content is door TextVast gemaakt. De samenwerking was fijn.’

Waar zit dat ‘m in?

‘TextVast is heel creatief. Zeker als het gaat over studentencommunicatie. Een moeilijke doelgroep qua content. We willen studenten bereiken met laagdrempelige content die aansluit bij hun wereld, maar we willen niet ‘populair’ overkomen. Daar zitten studenten echt niet op te wachten. TextVast weet de juiste snaar te raken, zonder in die valkuil te stappen. En als dat dan ook nog snel en voor een acceptabele prijs kan, dan is de keus zo gemaakt.’

Is er ook een verbeterpunt voor ons?

‘Door de snelheid die TextVast levert, heb ik een keer een klein slordigheidsfoutje gespot. Maar dat weegt zeker niet op tegen de hoge kwaliteit.’

Heeft de onboardingsapp opgeleverd wat jullie vooraf voor ogen hadden?

‘Ja, van de app is goed gebruik gemaakt. Het mooie van zo’n app is dat je precies ziet waar studenten afhaken en waar ze actief doorklikken. Ook uit de enquête bleek de app een groot succes. De stelling: ‘Ik vond het leuk om deze app uit te spelen’, werd beoordeeld met een 7.7. En de stelling ‘ik heb het gevoel dat ik nu goed voorbereid ben op mijn eerste schoolweek’ kreeg een 8.6. We hoopten dat de meeste spanning van zo’n eerste schoolweek minder werd door de app. We gunden het onze studenten dat ze zich vanaf het begin af aan al helemaal thuis zouden voelen. Volgens mij is dat zeker gelukt!’

Pin It on Pinterest

Share This