Hoe betrekken we alle professionals die actief zijn in Rijpelberg bij de toekomstplannen voor deze wijk? Die vraag kregen we van gemeente Helmond. Om dat doel te bereiken kropen ‘onze’ Koen en Djaydee voor twee dagen in een nieuwe rol, namelijk die van dagvoorzitter. Of het doel van opdrachtgever Jolanda Benders, projectmedewerker bij gemeente Helmond, bereikt is? Dat vragen we haar zelf.

Hoe kwamen jullie bij TextVast terecht?

‘We werken al jaren met ze samen. Zo maken we verschillende nieuwsbrieven voor meerdere wijken in Helmond. Rijpelberg is er daar een van. Het fijne is dat het team dus heel goed weet wat er speelt in deze wijk.’

Maar dit keer hielpen ze jullie niet alleen bij een nieuwsbrief…

‘Klopt. We hadden nu ook hulp nodig bij het betrekken van alle professionals die in Rijpelberg actief zijn. We kunnen namelijk geen nieuwe plannen maken voor deze wijk, zonder de hulp van deze professionals. Want: waar is behoefte aan en welke thema’s hebben prioriteit? Zij weten dat. Om antwoorden te krijgen op die vraag vroegen we een onafhankelijke partij (TextVast dus) om hulp. Samen organiseerden we een Tweedaagse. De medewerkers van TextVast konden kritische vragen stellen en ervoor zorgen dat het niet een ‘feestje van de gemeente’ zou worden.’

Hoe zag de voorbereiding en de Tweedaagse zelf eruit?

‘Na één brainstormsessie met Koen was alles eigenlijk al in kannen en kruiken. We besloten de bijeenkomst op te splitsen in twee dagen. De eerste dag was bedoeld om de professionals kennis te laten maken met elkaar. Ze doen zoveel in de wijk, maar opereren toch vaak op hun eigen eilandje. De tweede dag wilden we een verdiepingsslag maken. Er werd bepaald met welke thema’s we de komende tien jaar aan de slag gaan. Daarnaast stelden we werkgroepen samen die zich verder gaan buigen over de onderwerpen. Ons doel is door de Tweedaagse dus echt bereikt.’

Hoe blik je terug op deze samenwerking?

‘Het was geweldig. Koen en Djaydee hadden alles tot in perfectie voorbereid, stelden kritische vragen, bedachten spelvormen en waren goed op de hoogte. We konden dit project compleet aan hun overlaten.

Het leuke is dat ze alle input die opgehaald is tijdens de Tweedaagse hebben verwerkt in een magazine. De creativiteit spatte ervan af. Ik zou zeggen: wil je iets nieuws en creatiefs? Schakel dan TextVast in. Wij weten hen in ieder geval snel te vinden voor een evenement als deze.’

Pin It on Pinterest

Share This