Of je nu de jaarlijkse burenactiviteit in the spotlights wilt zetten of de nieuwe directeur van een bedrijf wilt voorstellen. Als je een persbericht maakt, doe je dat niet voor niets. Je hoopt dat je bericht in een krant of magazine opgenomen wordt. Redacties worden dagelijks ‘bedolven’ onder dit soort berichten, dus lang niet elk persbericht haalt de krant. 5 tips om de kans op plaatsing te vergroten:
- Wat is het nieuws? Begin daarmee! Je kunt eerst uitgebreid over de geschiedenis van je buurtvereniging vertellen, maar het is toch zonde als de lezer dan afhaakt? Terwijl het nieuws is dat jullie een fantastische biologische buurtboerderij hebben geopend!
- Zorg dat de 5 w’s en de h in de intro van je persbericht staan. De wat? Nou: wie, wat, waar, waarom, wanneer en hoe. Kortom: die gegevens die (bijna) altijd in een krantenbericht terug te vinden zijn. Wel zo handig als die gegevens in je bericht te vinden zijn.
- (Te) commercieel? Liever niet! Als je alleen de broodjes uit de buurtboerderij wilt verkopen, dan plaats je een advertentie. Voorkom ronkende reclamepraat en flitsende aanbiedingen: daar zijn journalisten den beetje allergisch voor. Breng in plaats daarvan het nieuws: de eerste biologische buurtboerderij van Nederland! Als lezer wil je daar vast wel meer van weten.
- Kort en krachtig: de hele geschiedenis van het bedrijf, een cv, een uitgebreide verantwoording… liever niet. In ‘schrijfland’ is de uitspraak ‘kill your darlings’. Of: ‘schrijven is schrappen’. Laat overbodige informatie weg.
- Kies je moment. Als je een uur voor een opening een persbericht stuurt, is de kans klein dat er een journalist aanwezig is. Stuur je het persbericht weken van tevoren door? Ook geen goed idee. De lezer is die hele opening allang vergeten. Houd ook rekening met het medium: een magazine dat maandelijks uitkomt heeft een bericht veel sneller nodig, dan een krant die elke dag verschijnt. Bel eventueel met de redactie, zodat je de aanlevertijden kent. En weet dat er een verschil is tussen een persuitnodiging (een kort bericht waarin je de journalist uitnodigt voor een event) of een persbericht.