Keep it short and simple. Zou niet moeilijk moeten zijn, toch? Maar een tekst eenvoudig opschrijven, blijkt nogal een behoorlijke opgave. We zijn het gewend om op papier vaak vreselijk ingewikkeld te doen. Want dan zal het wel slim overkomen. Maar als je wilt dat de lezer het begrijpt (en enthousiast wordt en misschien zelfs wel in actie komt), dan kom je met wollige taal en deftige woorden helaas niet heel ver. Hoe kan het simpeler? Wij geven je vijf voorbeelden.
1. Gebruik NOOIT het woord ‘welke’
Wanneer zet je: ‘Schat, wil je even de koffie pakken welke op de keukentafel staat…’ Eh nee, toch? Waarom verwijzen we in teksten dan wel met het woord ‘welke’? Geen idee: misschien is het wel gewoonte? Feit blijft dat het vrij ouderwets is en het meteen de vaart uit je tekst haalt. Als je dicht bij je lezer wilt staan, schrijf dan zoals je praat.
2. Verstrek nooit iets, geef het gewoon
‘Aan het einde van het jaar verstrekken we een jaaropgave.’ Wat? Dat kan makkelijker. Probeer in de huid van de lezer te kruipen. Zeg gewoon: ‘Je krijgt (of ontvangt) aan het einde van het jaar een jaaropgave.’ Zeg dus waar het op staat.
3. Indien: schrappen maar!
Gebruik in je teksten niet het woord ‘indien’. Als je het woord ‘indien’ leest, weet je al dat je een ambtelijke (en waarschijnlijk vrij onleesbare) tekst aan het lezen bent. Waarom niet gewoon: ‘als’? Dus niet: ‘Indien je het formulier niet inlevert, dan…’, maar: ‘Als je het formulier niet inlevert, dan…’.
4. ‘Als in’? Liever niet
Ook twee woordjes uit een heel ver verleden: ‘als in’. Het toevoegen van meer woorden betekent zeker niet een beter leesbare tekst. Vervang het bijvoorbeeld door: ‘dat wil zeggen’. Maar liever voorkom je dit soort zinnen.
5. Weg met die inactieve zinnen
Hoe kun je deze zin vlotter maken: ‘Omdat de opvang tijdens de lockdown gesloten is geweest…’? Nou, zo: ‘Omdat de opvang tijdens de lockdown gesloten was…’. Vertraag zinnen niet met ‘is geweest’ of ‘is gecommuniceerd’ of ‘opgelost te hebben.’ Dat kan vlotter. Dus maak van: ‘Zoals eerder gecommuniceerd is geweest’, gewoon: ‘Zoals je eerder kon lezen.’ Of van: ‘We hopen dit probleem zo snel mogelijk opgelost te hebben’, ‘We proberen het probleem snel op te lossen.’
Meer weten over eenvoudig, vlot en doelgroepgericht schrijven?
Heb jij ook een taalergernis of een zin die maar niet vlotter en beter leesbaar wil worden? Mail ons dan! Dan delen we volgende keer nog een blogbericht met tips en ergernissen. Wil je leren om je lezer beter aan te spreken, vlotter en eenvoudiger te schrijven? Dan is een schrijfworkshop misschien iets voor je. Neem dan even contact met ons op.