Voor het eerst aan de slag met communicatie? Let hier op!

Als je je nog nooit bezig hebt gehouden met communicatie…. Waar begin je dan? Die vraag krijgen wij regelmatig. En wij vinden het super leuk om samen met een team of organisatie een vliegende start te maken! Zeggen jullie al maanden (of jaren): ‘We moeten meer met communicatie’, maar heb je geen idee wat ‘meer’ dan precies inhoudt? Op deze manier zorg je ervoor dat het niet bij mooie woorden blijft.

  • Waar wil je eigenlijk over communiceren? Ga op zoek naar je kernwaarden
    Kijk, als school kun je natuurlijk vertellen dat je goed onderwijs biedt, maar écht onderscheidend is dat niet hè? En als je nieuwe medewerkers zoekt kun je zeggen dat je een marktconform salaris biedt, maar daar maak je het verschil niet mee, toch? Als je wil communiceren, moet je wel weten wáár je over moet communiceren. Ga dus op zoek naar waar jouw merk, organisatie of bedrijf voor staat. Je kernwaarden dus. Misschien ben je als school heel goed in begeleiding van hoogbegaafde kinderen. Schreeuw dat van de daken! En als je aan medewerkers vraagt waarom ze bij je werken, blijkt niet dat salaris de doorslag te geven, maar het feit dat ze elk jaar cursussen en workshops mogen volgen en de mogelijkheid krijgen om te groeien. Ga dus voordat je gaat communiceren op zoek naar wáár je over wilt communiceren.
  • Van losse flodders naar een gedegen communicatieplan
    Als je eenmaal weet waar je over wilt communiceren, dan kun je de neiging hebben om snel wat ‘eruit te gooien’. Je maakt ‘even snel een flyer. Of je zet een advertentie in het eerste blad dat in je hoofd opkomt. Het is niet zo dat dat per se geen zin heeft, maar echt doordacht is die aanpak natuurlijk niet. Bovendien mis je zo kansen. Want vaak kun je je content veel vaker dan één keer gebruiken. Ga dus slim aan de slag. Maak bijvoorbeeld een wervend filmpje waarin collega’s vertellen over hun baan, vertaal dat meteen naar een blog en advertorial én verwerk een quote van hen in een advertentie. Doe dus even een stapje terug en denk na over wat je wanneer doet (en waarom).
  • Vind niet alleen het wiel uit: betrek anderen bij je communicatie
    Waarom zou je alleen op een kantoortje je hoofd buigen op een leuke slogan, goed filmpje of toffe blog? Waarschijnlijk zijn er binnen jouw organisatie meer dan genoeg creatieve en enthousiaste mensen die met je mee willen denken. Om nog maar niet te spreken van je klanten. Dus blijf niet in je eigen bubbel, maar ga in gesprek!
  • Zorg voor een goede basis (een handboek communicatie/communicatieplan)
    Zomaar beginnen is natuurlijk heel verleidelijk, maar na een tijdje merk je dat je houvast mist. Dat je alle kanten op vliegt. Een handboek helpt organisaties bij hun communicatie. Je stelt vast op welke manier je naar buiten gaat treden en welke middelen je gaat gebruiken. Dat kan over simpele dingen gaan zoals: ‘Spreek ik de lezer aan met je/ of u?’. Maar al die kleine puntjes samen, bepalen hoe je als merk overkomt. Dus neem even de tijd voor een document waarin je samen afspreekt hoe je de communicatie de komende jaren gaat aanpakken.

Kun je wel wat hulp gebruiken? Wij schrijven een praktisch communicatieplan samen met jou!
TextVast heeft de afgelopen jaren verschillende organisaties geholpen bij hun communicatie. Zo schreven we een communicatieplan voor Dementievriendelijk Helmond, maakten we een Handboek Communicatie voor Stichting GOO en ondersteunden we Nuenens College en Commanderij College bij hun (arbeidsmarkt)communicatie. Wij blinken uit in praktische communicatieplannen. Dus geen moeilijke woorden die op de plank blijven liggen, maar tips waar jij echt mee aan de slag kunt (en gaat!). Neem even contact met ons op als je meer wilt weten.

Pin It on Pinterest

Share This