Als copywriters hebben wij al heel wat briefings gezien. Soms is een briefing een groot woord en is het niet meer dan een zinnetje, soms is zo’n briefing voor een tekstschrijver zeer uitgebreid. Denk niet te luchtig over de briefing, want hoe duidelijker die is, hoe groter de kans is dat de copywriter precies raak schiet. Hoe maak je een complete en goede briefing? Verwerk deze vijf ‘ingrediënten’ erin:

Doel

Wat wil je bereiken met je tekst? Wil je dat je lezers actie ondernemen (activeren) of wil je ze informeren? Dat maakt nogal een verschil. Als jij een inspirerende tekst voor ogen hebt en de tekstschrijver denkt dat jij wil informeren, dan begrijpen jullie elkaar niet goed. Denk dus goed na over het doel.

Doelgroep

Wie wil je bereiken? Schrijf je een tekst voor een vakblad voor advocaten? Dan mag je verwachten dat de lezer al het één en ander weet over het vak. Maar schrijf je over wet- en regelgeving voor leerlingen van een basisschool? Dan ziet je tekst er heel anders uit. Denk dus na over wie je wilt bereiken.

Welke vragen wil je beantwoord zien?

Wat wil je zeggen met je tekst? Misschien zoomt de copywriter in op dat ene detail dat je juist niet wilde behandelen. Om dat te voorkomen, kun je alvast wat vragen  aangeven die je zeker beantwoord wil zien. Overigens kan het minstens net zo interessant zijn om een copywriter de vrije hand te geven, want je kan best wel eens verrast worden door een hele leuk invalshoek! Maar wil je de touwtjes in handen houden: geef dan aan wat je wilt.

Aantal woorden, tussenkopjes, streamers etc. (vorm)

Zonde, de copywriter heeft een fantastische tekst geschreven, maar… veel te lang. Dat wordt schrappen. Dit kun je eenvoudig voorkomen, door in de briefing duidelijk te zijn over het aantal woorden. Vermeld ook de andere verwachtingen die je hebt over de vorm van de tekst. Bijvoorbeeld: het aantal tussenkopjes, streamers of een foto-onderschrift.

Afspraken over communicatie, feedbackronde, deadlines etc.

Leg jij contact met de interviewkandidaat of maakt de copywriter een afspraak (vaak sneller en handiger)? Hoe pak je het aan met de feedbackronde? Schakelt de tekstschrijver met de interviewkandidaat (ook dit blijkt vaak de meest efficiënte weg, hoe minder lijntjes hoe beter). En hoe zit het met de foto(graaf), gaat die mee naar het gesprek? Hoe dan ook: zorg dat er duidelijkheid is over de routing van de tekst. En, niet geheel onbelangrijk: vermeld altijd wanneer de deadline is.

 

Natuurlijk heb je echt niet altijd een uitgebreide briefing nodig. Als je vaak met dezelfde copywriter werkt, heb je misschien na een tijd aan een paar woorden genoeg. Bovendien is een complete briefing voor een kort berichtje op socials echt niet nodig. Maar als het over een groter project gaat, is het zeker aan te raden om even tijd te steken in zo’n briefing.

Ik ben benieuwd: werk jij met een briefing? Waarom wel of niet? En mis je nog iets in het lijstje hierboven?

 

Pin It on Pinterest

Share This