Die school bij ons op de hoek, is dat iets voor onze zoon of dochter? Om antwoord te geven op die vraag ga je op onderzoek uit. Je leest een wollig stuk over de missie en visie, bladert een ellenlange schoolgids door en leest ergens ver weggestopt op de site wat de school belangrijk vindt. Maar wat je kind nou eigenlijk echt gaat leren, beleven en ervaren…? Veel scholen zijn in hun communicatie nog erg op zichzelf gericht, op wat zij willen communiceren. Ons advies: draai het eens om en kijk naar wat ouders en leerlingen willen weten. TextVast deelt 5 tips die je helpen om het eens anders aan te pakken:

Geen beleidstaal in je onderwijscommunicatie, maar mensen aan het woord!

Natuurlijk kun je beschrijven waarom je het zo belangrijk vindt dat kinderen elke dag bewegen. Maar nog veel sterker is het als je de leerlingen of docenten zelf aan het woord laat. Misschien kan een gymdocent wel iets vertellen over zijn passie voor sport? Of kunnen leerlingen vertellen over hun ervaringen: ’Nu ik elke dag beweeg op school, gaat het leren me veel beter af!’.

What’s in it for me?

Stel jezelf bij alle communicatie-uitingen de vraag: wat heeft mijn doelgroep hieraan? Ofwel: what’s in it for them? Dus niet: Sinds 1 december hebben we een technologielab op school. Een lab met de nieuwe snufjes. Maar begin met: Altijd al willen leren programmeren? In ons technologielab leer je….

Doelgroepgericht schrijven

Doelgroepgericht schrijven in onderwijscommunicatie

Jij in plaats van wij

Wij vinden het belangrijk dat leerlingen hun talenten kunnen ontplooien. Niks mis met die zin, toch? Toch wel! Let maar eens op hoe vaak er over ‘wij’ wordt gesproken in onderwijsland. Draai het eens om. Zoom niet in op wat ‘jij’ als school te bieden hebt, maar spreek ouders en leerlingen aan. ‘Wil jij nóg beter worden in rekenen? Dans je al de sterren van de hemel en lijkt het je geweldig om een keer op het podium te staan?’

Voorkom lange teksten in je onderwijscommunicatie: zorg voor een populaire samenvatting

Lange beleidsstukken? Gaap. Een schoolgids van tig pagina’s? Saai! Onderwijsinstellingen hebben er een handje van om hun lezers in slaap te sussen met veel, heel veel informatie. Hoeft niet! Houd het kort en krachtig. Ook als je heel veel te vertellen hebt. Dus schrijf een korte samenvatting of laat een infographic of filmpje maken. Wie meer wil weten, kan altijd nog terugvallen op de longread.

onderwijscommunicatie

Onderwijscommunicatie: maak het concreet

Houd het niet bij mooie woorden, maak het concreet

Oog voor talent, geborgen, veilig, positief… Stuk voor stuk mooie woorden. Maar ouders lezen die woorden op bijna elke schoolwebsite. Maak het dus concreet! Dus niet: oog voor talent, maar: in de talentenklas ga je aan de slag met wat jij leuk vindt en goed kan. Je kookt de sterren van de hemel voor je klasgenootjes, steelt het podium met je danskunsten of geeft een rondleiding in de dierentuin.

Communicatiebureau voor onderwijscommunicatie

Als TextVast hebben we ons in de loop der jaren ontwikkeld als specialist op het gebied van onderwijscommunicatie. We zijn actief binnen verschillende onderwijsorganisaties en weten daardoor wat er speelt in onderwijsland. We hebben onder meer gewerkt als (interim) communicatiespecialist voor Commanderij College, Stichting GOO en Nuenens College. Ook werken we voor hogeschool de Kempel, ROC Ter AA Fontys en de TU/e.

In deze blog lees je meer over onderwijscommunicatie. 

Pin It on Pinterest

Share This