Voor het eerst wil je de hulp van een tekstschrijver inroepen. Bijvoorbeeld omdat je je eigen onderneming start en teksten voor je website nodig hebt, serieus aan de slag wilt met bloggen of je aan nieuwe klanten wilt presenteren met een eigen magazine. Maar… hoe ziet zo’n samenwerking eruit? Waar moet je op letten? Je leest het in deze blog.
Hoe vind ik een geschikte tekstschrijver?
Tekstschrijvers zijn er in overvloed. Het is aan jou om er eentje te vinden die bij je past. Vraag eens rond in je netwerk, plaats een oproepje op LinkedIn, sla aan het Googelen: you name it! Het is belangrijk bij een aantal zaken stil te staan. Allereerst: wat voor soort tekst zoek je? Zo zijn er tekstschrijvers die gespecialiseerd zijn in een bepaald vakgebied, zoals de techniek, Food&Agri of het Nederlands Recht. Ook is het belangrijk na te denken over je budget. Als dat relatief beperkt is, dan kies je eerder voor een beginnende schrijver. Een communicatiebureau dat schrijft voor grote namen en jarenlang ervaring heeft, past dan wellicht minder goed bij je. Tja en verder is de klik natuurlijk erg belangrijk. Je moet met elkaar kunnen lezen en uh… schrijven. Tijdens een kennismakingsgesprek merk je vaak al snel of die klik er is. Vraag bovendien wat referentiemateriaal op, zodat je kunt zien of ze bij je passen. Tot slot: heb je naast een tekstschrijver ook andere professionals op het gebied van communicatie nodig, zoals vormgevers of fotografen? Ga dan op zoek naar een communicatiebureau of een tekstschrijver die je hierin kan ondersteunen (als TextVast nemen wij voor projecten vaak de coördinatie op ons en we werken dan samen met bijvoorbeeld fotografen, vormgevers en drukkerijen). .
Welk tarief vraagt een tekstschrijver?
Tijdens het kennismakingsgesprek spreek je de opdracht door. Zo wordt duidelijk wat je precies verwacht. Op basis van dat gesprek maakt een tekstschrijver een offerte. Kun je je daarin vinden? Dan kan de samenwerking beginnen! De uurtarieven van tekstschrijvers variëren en zijn onder andere afhankelijk van ervaring. Meestal ontvang je nadat je de definitieve tekst hebt ontvangen een factuur, die je binnen een maand betaalt. Als het gaat om grote projecten, dan kan een copywriter een deel van de factuur eerder sturen (deelfacturen). Dit omdat het in zo’n geval om grotere bedragen gaat en er langere tijd overheen gaat voordat de opdracht afgerond is.
Hoe brief ik een tekstschrijver?
Afspraken gemaakt? Tijd voor een goede briefing. Een tekstschrijver kan namelijk niet op basis van ‘lucht’ aan de slag, een schrijver heeft input nodig. Een goede copywriter daagt je uit om over je doel, doelgroep en boodschap na te denken. Dat is de basis. Is dat helder, dan kan de tekstschrijver op basis van jouw input aan de slag. Die input kun je bijvoorbeeld leveren tijdens een interview (gesprek). Zorg dat je vooraf helder hebt wat je graag wilt vertellen. Zo voorkom je dat je achteraf denkt: oh dát had ik nog willen zeggen. Om het voor jezelf zo helder mogelijk te krijgen, kun je een briefingsdocument invullen. Bekijk hier ons handige standaard briefingsdocument. Wanneer er naast jou andere mensen geïnterviewd worden, zorg dan dat je die mensen van tevoren op de hoogte brengt en de contactgegevens deelt met de tekstschrijver. Standaard briefingdocument tekstschrijver
Hoe werkt een feedbackronde bij een tekstschrijver?
Pling: nieuwe mail in je inbox. De tekst! Aan jou nu de taak om de tekst te bekijken en eventueel feedback te leveren. Wil je dit samen met je collega’s doen? Denk er dan goed over na hoe je dit aan gaat pakken. De ervaring leert dat je het beste met een beperkt groepje de tekst kunt bekijken. Hoe meer mensen er mee lezen, hoe meer meningen er zijn. Grote kans dat jullie elkaar dan gaan tegenspreken. Laat de tekst lezen door de mensen binnen je organisatie met kennis op het gebied van communicatie, schrijven of marketing. In Word kun je bij het kopje ‘controleren’ kiezen voor ‘opmerkingen bijhouden’. Dit is een eenvoudige manier om feedback te leveren. Natuurlijk kun je er ook even samen met de tekstschrijver voor gaan zitten of samen bellen.
Wanneer ontvang ik de definitieve tekst van een copywriter?
Na deze feedback-ronde schrijft de copywriter voor jou de definitieve tekst. Zorg dat je tijdens het kennismakingsgesprek een deadline afspreekt, het moment waarop je de definitieve tekst mag verwachten. .
Moet ik de naam van de tekstschrijver bij de tekst vermelden?
Ook daar kun je afspraken over maken. In een krant of magazine vind je vaak een colofon, daarin staan de tekstschrijvers (en fotografen, vormgevers, drukkerij etc) vermeld. Maar je kunt ook per artikel vermelden wie het geschreven heeft. Als een tekstschrijver blogs voor je schrijft, is het niet gebruikelijk dat zijn of haar naam onder die blog komt. De copywriter is in zo’n geval een ‘ghostwriter’ en schrijft namens jou. Ook op websites is het niet gebruikelijk om de naam van de tekstschrijver te vermelden.
. Heb je vragen over samenwerken met een tekstschrijver?
Hopelijk weet je na het lezen van deze blog beter wat je kunt verwachten van de samenwerking met een tekstschrijver. Heb je nog vragen over samenwerken met een tekstschrijver. Stel ze dan gerust! Dat kan door hieronder een reactie te schrijven of stuur ons even een mailtje.