Wedden dat je een van deze clichés over communicatie en tekstschrijven wel eens gehoord hebt? Ze zijn er niet voor niets, deze dooddoeners. Ze zijn waar! Dus: stof deze oude waarheden af en dóe er wat mee!

Schrijven is schrappen

1. Schrijven is schrappen

Een wijs man (genaamd Blaise Pascal) schreef eens: ‘ik schrijf je een lange brief, want ik had geen tijd om een korte te schrijven.’ Woorden verspillen is geen kunst, de juiste woorden kiezen wél. Train jezelf in kort, maar krachtig schrijven. Een tekst met in het achterhoofd een doel en doelgroep voor ogen, levert je meer op dan een doelloos epistel van tig kantjes. Wil je hier meer over weten? Lees dan eens dit boek over ‘schrijven is schrappen’.
*
2. Mensen houden van mensen
Moet ik écht op de foto? Moet ik écht iets over mezelf vertellen? Moet ik écht een video delen? Niets moet, maar als je het houdt bij product- of procesbeschrijvingen is de kans dat je je doelgroep in slaap wiegt, behoorlijk groot! Je wilt je doelgroep in beweging brengen en dat doe je door een emotie los te maken. De beste manier om dat te doen, is door jezelf te laten zien. Dus twijfel je over een foto van jezelf bij je blog? Of weet je niet zeker of je die ene anekdote moet delen? Bedenk dan: mensen houden van mensen!

Tips schrijven en communicatie

*
3. Show don’t tell
Het begon met een keiharde klap. Onze ruggen recht, zintuigen op scherm. Een roffel, zo hard, dat schreeuwen geen zin had. Alsof alle fanfares van Nederland ons dak op waren geklommen. En toen de eerste hagelsteen, wit en glimmend, die zich door ons dak boorde en op de stenen vloer uiteen spatte. 
Zeg nou zelf: dit maakt meer indruk dan de zin: ‘het hagelt hier flink’. Dit voorbeeld sluit aan bij het adagium: show, don’t tell. Door te ‘showen’, zorg je voor meer emotie en beleving in je tekst.
*
4. Kill your darlings/ kiss
Keep it simple, stupid (kiss) en kill your darlings zijn bekende termen in het communicatiewereldje. Het idee: je kunt niet alles vertellen! Houd het simpel. Dus kies een duidelijke boodschap en laat alle ruis achterwege. Hoe mooi of waardevol die ruis ook is. We worden overladen met communicatie en zijn snel verveeld, dus maak het gemakkelijk!
*
5. What’s in it for me?
Heel leuk dat jij een nieuwe planner hebt ontworpen, maar what the (piep) heb ik daaraan? Als je je doelgroep wilt raken, moet je meteen duidelijk maken wat die aan je product of dienst heeft!
*
Wil je leren hoe je doelgroepsgerichte teksten schrijft? Wij leren er je graag alles over. Dat kan een-op-een of in company. Meer weten? Plan een gratis koffiesessie in. 
*
Meer weten over PR? Lees dan de blog: vind de aandacht.
Inspiratie gevonden om te gaan bloggen? Lees dan even deze post met contentideeën. 

Pin It on Pinterest

Share This